تبلیغات
شُبیر علیه السلام - امام خمینی(ره)

امام خمینی(ره)
بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت امام خمینی(ره) به این حضور و نقش الگوگیری و پیروی زنان از حضرت زینب (س) اینگونه تصریح می نماید:
 
چون حضرت زینب (س) باشید که در مقابل حکومت های جبار ایستاد و آن خطبه را خواند و آن حرفها را زد که همه می‌دانید؛ زنی که در مقابل یک جباری ایستاد- که اگر مردها نفس می‌کشیدند همه را می کشتند- و نترسید و ایستاد و محکوم کرد حکومت را، یزید را محکوم کرد. به یزید فرمود تو قابل آدم نیستی، تو انسان نیستی. زن یک همچو مقامی باید داشته باشد. . زن های عصر ما بحمدالله شبیه به همان ها هستند. ایستادند در مقابل جبار با مشت گره کرده بچه ها در آغوششان و به نهضت کمک کردند.1

از یزیدیان انتظاری جز این نیست که به حریم کشور اسلامی ما و به ملت پیرو امام زمان أ- و حتی به خانه آل محمد, یعنی قم تجاوز نمایند؛ و از ملت دلاور مسلمان ایران هم انتظاری جز ادامه راه حسین(ع) و زینب(س) نیست که این راه را انتخاب کرده‌اند. ملتی که سالار شهیدان را پیشوا و ایثار و فداکاری را سلاح و شهادت را سبب جاودانگی خود می‌داند از چه می‌ترسد و با چه کسی جز خدا معامله می‌کند؟

و اینک من به همه عزیزانی که خانه و کاشانه و جگرگوشگان خود را در این حوادث و میدان کارزار از دست داده‌اند عرض می‌کنم که یقیناً شما احساس همدردی این خدمتگزار و پدر پیر خود را درک می‌کنید که من ویرانی خانه‌های شما را ویرانی خانه خود و شهادت و جراحت عزیزان و فرزندان شما را شهادت و جراحت فرزندان خود می‌ دانم و با شما هستم؛ و شما را به صبر و مقاومت سفارش می‌کنم.2  

در عالم همیشه همین‌طور است. ما باید فکر این معنا باشیم که ما تلخی ها و شیرینی ها داشتیم. اما تلخی هایی که داشتیم برای این است که، ما معارفمان ناقص است. شما ملاحظه کنید که بهترین خلق اللَّه در عصر خودش، حضرت سیدالشهد(ع) و بهترین جوانان بنی هاشم و اصحاب او شهید شدند و از این دنیا رفتند با شهادت، لکن وقتی که در آن مجلس پلید یزید صحبت می‌شود، حضرت زینب{ قسم می‌خورد که ما رَایْنا الّا جَمیلًا؛ رفتن یک انسان کامل، شهادت یک انسان کامل در نظر اولیای خدا جمیل است، نه برای اینکه جنگ کرده و کشته شده، برای اینکه جنگ برای خدا بوده است، قیام برای خدا بوده است.اگر این معنا را تزریق کنند این میهمانهای ما، این میهمانهای عزیز ما در مملکت هایی که می‌روند به مردم بگویند که جوانهای ایران با انگیزه دارند خودشان را به جبهه می‌رسانند و به شهادت، و شهادت را فوز عظیم می‌دانند. این شهادت فوز عظیم دانستن نه از باب اینکه کشته شدن است، خوب، کشته شدن، طرف ما هم کشته می‌شود، از باب این است که این انگیزه برای اسلام است. وقتی انگیزه برای اسلام شد، دیگر لذت دارد نه غم، منتها ما چون ناقص هستیم و نرسیدیم به آن مقامی که باید برسیم (مقامی مانند مقام حضرت زینب(س))، از این جهت تلخی داریم.

و (اما اکنون) ما مکرر دیدیم که زنان بزرگواری زینب (س) گونه فریاد می‌زنند که فرزندان خود را از دست داده و در راه خدای تعالی و اسلام عزیز از همه چیز خود گذشته و مفتخرند به این امر؛ و می‌دانند آنچه به دست آورده‌ اند بالاتر از جنات نعیم است، چه رسد به متاع ناچیز دنیا ...3

سیدالشهداء (ع) و اصحاب او و اهل بیت او آموختند تکلیف را: فداکاری در میدان، تبلیغ درخارج میدان. همان مقداری که فداکاری حضرت ارزش پیش خدای تبارک و تعالی دارد و در پیشبرد نهضت حسین(ع)  کمک کرده است، خطبه‌ های حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) هم به همان مقدار یا قریب آن مقدار تأثیر داشته است ...

آنها به ما فهماندند که در مقابل جائر، در مقابل حکومت جور، نباید زن‌ها بترسند و نباید مردها بترسند. در مقابل یزید، حضرت زینب (س) ایستاد و آن را همچو تحقیر کرد که بنی امیه در عمرشان همچو تحقیری نشنیده بودند، و صحبت‌هایی که در بین راه و در کوفه و در شام و اینها کردند و منبری که حضرت سجاد(ع) رفت و واضح کرد به اینکه قضیه، قضیه مقابله غیر حق با حق نیست؛ یعنی، ما را بد معرفی کرده‌اند؛ سیدالشهداء را می‌خواستند معرفی کنند که یک آدمی است که در مقابل حکومت وقت، خلیفه رسول اللَّه، ایستاده است. حضرت سجاد(ع) این مطلب را در حضور جمع فاش کرد و حضرت زینب(س) هم ...

پی نوشت ها :
1- صحیفه امام، ج7، ص: 340

2- صحیفه امام، ج20، ص: 198
3- صحیفه امام، ج20، ص: 204

کلیه حقوق این وبلاگ برای شبیر محفوظ است و هر گونه کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز است