تبلیغات
شُبیر علیه السلام - آیا در عصر عاشورا بر بدن های شهدای کربلا اسب تاخته شد یا نه، در صورت منفی بودن جواب، چرا اسب نتاختند؟

آیا در عصر عاشورا بر بدن های شهدای کربلا اسب تاخته شد یا نه، در صورت منفی بودن جواب، چرا اسب نتاختند؟
در مورد اسب تاختن بر بدن های مبارک شهدای کربلا، در کتب تاریخی و مقتل ها مطلبی وجود ندارد فقط این مقدار در بارة اصحاب امام حسین ـ علیه السلام ـ آورده شده که عمر بن سعد در همان روز عاشورا سر مقدّس حسین ـ علیه السلام ـ را با خَوْلی بن یزید اصبحی و حُمید بن مسلم ازدی به سوی عبیدالله بن زیاد فرستاد و دستور داد سرهای مقدس یاران و جوانان بنی هاشم را جدا کنند و آنها هفتاد و دوسر بودند که همه را به همراه شمر بن ذی الجوشن و قیس بن اشعث و عمروبن حجاج روانة کوفه کرد.(1)

اما در بارة اسب تاختن بر بدن مبارک امام حسین ـ علیه السلام ـ در مقاتل چنین آورده شده: عمر بن سعد در میان یارانش فریاد زد: چه کسی داوطلب می شود با اسبش حسین ـ علیه السلام ـ را لگدمال کند؟ ده نفر قبول کردند. از جمله: اسحاق بن حَیوه حَضرمی، احبش بن مِرثَد حضرمی، آن ها آمدند و بدن حسین ـ علیه السلام ـ را با اسب های خود لگدمال کردند، به طوری که پشت و سینه شان را خُرد کردند.(2) (لعنة الله علی قوم الظالمین).

پی نوشت ها :
(1). محمد بن طاووس، اللهوف فی قتلی الطُفُوف، نجف، منشورات المطبعه الحیدریه، 1950م، ص62؛ شیخ مفید ، الارشاد، مترجم سید هاشم رسولی محلاتی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ چهارم، 1378ش، ج2، ص170.

(2). ابی جعفر محمد بن جریر، طبری، تاریخ الامم و الملوک، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره، دارالمعارف بی تا، ج5، ص454؛ شیخ مفید، الارشاد، قم، المؤتمر العالمی للشیخ المفید، 1413ق، ج2، ص1136؛ اللهوف فی قتلی اللطفوف، همان، ص58.

کلیه حقوق این وبلاگ برای شبیر محفوظ است و هر گونه کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز است