مقاتل
معرفی کتاب

«آینه در کربلاست» اثر دکتر محمدرضا سنگری تنها با گذشت یک سال از انتشار به چاپ هفتم رسیده است؛ این اثر روایتی کامل از واقعه عاشوراست.آینه در کربلاست از دقیقترین و جزئی پردازانه‌ترین تاریخ نوشته های عاشورا است که نویسنده در آن با استفاده از منابع دست اول و مورد وثوق علمای تاریخ شیعه، تحلیل جامعی از حادثه کربلا ارائه می‌دهد.

نظرسنجی
به نظر شما عوامل قیام امام حسین(ع) کدام موارد زیر است؟








حمایت
  • حسین(علیه السلام) گوهر جاودانه ادیان

    رود خونی كه از شهیدان كربلا بر صحرای طف جاری شد، فرات حقیقتی گشت كه جرعه نوشان عزت و آزادگی را ازهر مذهب و مسلك و هر دین و آیین به قدر تشنگی سیراب كرد....

    ادامه مطلب ...
  • عشق به سیدالشهدا

    ستمگران و حكام ‏جور و پیروان باطل، وقتى با یك فكر و ایمان و گرایش معنوى ‏نتوانند مبارزه و مقابله كنند، به مظاهر و نمودها و سمبل هاى آن تفكر و باور حمله مى‏ كنند....

    ادامه مطلب ...
  • ارتباط امام مهدى(ع) با امام حسین(ع)

    از زمان خلقت آدم ابوالبشر تاكنون همواره دو جریان حقّ و باطل به موازات هم پیش‏رفته و كره خاك هیچ‏گاه از مصاف این دو جریان خالى نبوده است. پیروان هر یك از حق‏ مداران گذشته، همواره بسترسازان حق‏گرایان آینده...

    ادامه مطلب ...
  • سرّ عدد چهل

    اعداد نه تنها در زندگی مادی که در زندگی معنوی ما نیز حائز اهمیت فراوانند ، تعدا رکعات نماز ، تعداد تسبیحات اربعه ، تعداد تسبیحات حضرت فاطمه (س) و امثال اینها نشان می دهند که زندگی معنوی جدا از اعداد نیست ...

    ادامه مطلب ...
روشن است که شیعه در اثبات ادعاها «ابناء الدلیل» است. یعنی هر چند در فروع فقهی مؤمنین و پیروان را به اجتهاد و در موارد دیگر به تقلید از کارشناسان دین ارجاع می‏دهد اما راه تفکر همواره سرآمد طرق دیگر است. آری در مواردی که برای دست یافتن به دلیل راهی نیست و عامه شیعیان نمی ‏توانند حرفه‏ای کارشناس و متخصص شوند به اهل خبره ارجاع داده می‏شوند و این امر در همه امور و عرف سایر ادیان و حتی غیر متدینین ساری و جاری است. چنانکه همه عوام کارشناس علوم طبیعی و طبی و مکانیک و... نیستند و به اهل هر علم رجوع می‏ نمایند.

اما در نحن فیه بدون دلیل قمر بنی ‏هاشم را ملجأ و پناهگاه و باب الحوائج ندانسته‏ اند. بلکه به دلایل متعدد عقلی و نقلی این موضوع توجیه و پذیرفته شده است. در مبحث وجه تسمیه عبس به القاب و کینه ‏ها و اسامی حضرت و علل این عناوین و اطلاق آنها اشاره گردیده است. در جای خود توضیح داده شده است که بنی‏ هاشم همواره مورد توجه و رجوع گرفتاران و بی‏ پناهان بوده‏ اند. سقایت و آب‏ رسانی و اطعام به زائرین و مجاورین کعبه تنها گوشه‏ ای از فضایل ایشان است. قصی جد ششم ابوالفضل (ع) به سید و آقای حرم مشهور بود. [1] .
 
از ابتکارهای قصی این بود که دستور داد در عهدی که همگان بت پرستیدند از زائرین حرم و بیت الله پذیرائی شود. و به پیشنهاد وی اموالی جمع شد و مقدم حجاج را با قربانی‏ های متعدد بر سر راهشان هنگام ورود به کعبه گرامی بدارند. آتش روشن کنند تا کسانی که نزدیکی حرم سرگردان می ‏شوند با مشاهده دود و آتش راه را پیدا کنند. از دور زمانها شام قصی به حجاج معروف بود و هنوز که پادشاه عربستان در صحرای منا به زوار شام می‏دهد از آثار یادگاری قصی است [2] .

عبد مناف فرزند قصی جد پنجم پدری عباس (ع) هم از نظر بزرگی و شرافت ممتاز بود. و چون بسیار خوش سیما بود وی را «ماه بطحاء» لقب دادند [3] .

وی بسیار سخی بود و حتی در زمان پدرش کسی را از جود و کرم خویش ناامید نمی‏ساخت و به او لقب «فیاض» دادند [4] .

منزلت والایش موجب شد مناف نام بگیرد. هاشم جد چهارم ابوالفضل (ع) فرزند عبدمناف هم فردی فاضل بود. در یکی از سالها که قحطی آمده و قریش را آزار می‏داد هاشم به شام رفت و گندم و کعک (شرمال) خرید و قربانی کرد و سفره انداخت و بی ‏پناهان را پناه می‏داد. در مکه منی و مشعر پذیرایی حجاج را عهده ‏دار شد. وی پایه ‏گذار امنیت تجاری به یمن و قریش است که با مذاکرات با پادشاهان روم و غسان امنیت فراهم کرد [5] .

عبدالمطلب هم معروف است. او دستوراتی داد که بعدها اسلام آمد همانها را تأیید کرد. او چنان بخشنده بود که حتی برای پرندگان وحشی نیز غذا تهیه و به بیابان می ‏انداخت. او کتب آسمانی را مطالعه می‏ کرد و جزو اوصیا بود [6] .

ابوطالب جد اول ابوالفضل (ع) هم که در مکه سیادت و سروری داشت و پناه مردمان بود. او سرپرست و پناه رسول الله (ص) بود. امام علی(ع) هم که پناه همه عوام و اوصیا و اولیا بود. بنابراین اگر در این نوشتار طرق توسل به ذیل عنایات و کرامات باب الحوائج الی الله ماه بنی‏ هاشم سخن می‏گوئیم بدین لحاظ است که:
 
1- پناه دادن به بیچارگان سیره جاریه اجداد مطهرشان نیز بوده است.

2- در طول 34 سال حیات فردی و اجتماعی حضرت همواره در رفع گرفتاری محتاجان کوشا بودند.

3- بنابر اینکه: ان الله لا یضیع اجر المحسنین و... تمام وجود حضرتش احسان و نیکی و جود بود. بخصوص جوانی از پدر و مادری مثل علی (ع) و ام‏ البنین (س) و دارای مقام والای تالی تلو عصمت که خود نیز مراتبی بس والا را از عصمت و حجب و سخا و خلق و کرامت و شجاعت و غیرت و تجسم حیا و رادمردی و تبلور ایثار و فتوت داشتند.

4- حیات مبارکش سرشار از رفع حوائج مردم بود.

5- در کربلا این صفات به اوج رسید و در عین اینکه امکان عدم حضور مستقیم در جنگ و توجیه آن هم برای ایشان فراهم بود اما چند مرتبه قبح الله امانک را بر سینه شمر کوبید.

6- باب الحوائج بودن ابوالفضل(ع) به امضا و تأیید مقام معصومین و صدیقین بارها رسیده و امضا شده است.

7- سیره عقلا و عرف عالمیان این موضوع را معارض با ادله مؤیده ندانسته بلکه به تواتر و بالاتر از تواتر و بالاتر از قطع و یقین با همه مراتب و کرات از ناحیه خواص و عوام از هر ملل و نحل در طول قرون و اعصار حتی غیر مسلمین و غیر شیعیان بیان گردیده که جای هیچ تردیدی حتی در مرحله تصور نمانده است.

8- عقل بدیهی و خالی از شوائب هم همراه این استدلال است. البته اشراقیون و عرفا زودتر از همه تصدیق نموده‏ اند. بحدی که می ‏توانم در این مورد ادعای آمادگی برای مباهله داشته باشم.

9- بنا به عقیده امامیه و حتی بسیاری اهل تسنن امامان شیعه بدون تردید پاکترین مردمان بوده ‏اند در فضل و حسن و همه آنان به دست آویزهای شرف و مجد چنگ زده و شکوه بندگی را عاید و به خود اختصاص داده ‏اند. عباس شجره طیبه ‏ای از همان بوته و اصالت است که قلم در شناخت آنان بازمی ‏ایستد و در حیرت مات می‏ گردد. شق القمر و بارورکردن درختان خشک و رد شمس رسیدن از مدینه به طوس با طرفةالعین همانگونه عجیب نیست که زندانی را عباس از بند برهاند.

تنها نکته ‏ای که لازم الذکر است اینکه ممکن است فردی بگوید اذکار آتی تنها طریقیت دارند نه صرفا موضوعیت. و راه‏های توسل و توصل منحصر در این راه‏ها نیست. می‏توان با مطالعه آثار اهل دل اذکار دیگری برای حاجت گرفتن از حضرتش یافت. لذا این واژه ‏ها از آثار دیگران استفاده شده است مثلا یکی از طرق توسلیه این است:

ابتدا 133 مرتبه صلوات بفرستید « اللهم صل علی محمد و آل محمد» نیز 133 مرتبه بگویید: «یا عباس، یا عباس» و عبد از آن مجددا 133 مرتبه بگویید: «اللهم صل علی محمد و آل محمد». و این عمل را هر روز انجام دهید تا انشاءالله حاجتتان برآورده شود.




پی نوشت:

1- المقرم . ص 51 .
2- تاریخ طبری / ج2 ص 185 .
3- مقرم . همان / 53 .
4- همان
5- تاریخ طبری / 2 /180 .
6- مقرم / 59 .




نوع مطلب : امام حسین (ع)
برچسب ها : حضرت عباس(ع)، ابناء الدلیل، ماه بنی‏ هاشم،


نمایش نظرات 1 تا 30
هوای دل



تا آفتاب از حرکات تو می وزد از سمت سیب ، عطر صفات تو می وزد . دل می دهیم ، پنجره را باز می کنیم باران گرفته ، یا کلمات تو می وزد ؟ دل می شویم ، محض تپیدن به پای تو در خاک کوچه ای که حیات تو می وزد اینکه چقدر بوی شهادت ، چقدر صبح اینکه چقدر از نفحات تو می وزد ! امشب بهار می دمد از خون روشنت فردا بهشت از برکات تو می وزد . من ایستاده ام به تماشای زیستن جایی که موج موج فرات تو می وزد و با هر اذان به یاد همان ظهر چاک چاک گیسوی خون چکان صلات تو می وزد . کشتی شکستگان تو را بیم موج نیست ،آنجا که بادبان نجات تو می وزد
امکانات


آمار
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :