تبلیغات
شُبیر علیه السلام - عاشورا، دلیل وجود تشیع

با توجه به روند تاریخی قرون اولیه اسلامی مشهود است كه تاریخ، شرایط كاملاً نامناسبی را برای شیعه در آن زمان ترسیم كرد.هر یك از ظلم‌ و قساوت‌ها به تنهایی می‌توانست عاملی برای انقراض كامل این جامعه دینی شود؛ اما جامعه شیعیان با وجود تجربه تمام این ناملایمات و شرایط نامطلوب، همچنان با قدرت به حیات پویای خود ادامه داد و از رشد و انسجام اجتماعیش هیچ‌گاه كاسته نشد.علمای شیعه و برخی از محققان اسلامی، جهت كشف رمز و راز این بقا و استواری به كنكاش تاریخ و ساختار اجتماعی شیعه پرداخته و به نتایجی نیز دست یافتند.آنان علت این امر را ویژگی ساختار درونی جمعیت شیعیان دانسته‌اند. عواملی كه عمدتاً برخاسته از نوع نگرش شیعه به ولایت،‌اعتقادات خاص اسلامی، ساختار اجتماعی و ... بوده است. برخی از مهم‌ترین این عوامل به واقعه عبرت‌آموز عاشورا برمی‌گردد كه قیام‌هایی در راستای حق‌طلبی شیعیان را در پی داشت.

قیام عاشورای حسین بن علی (ع)

شاخص‌ترین این قیام‌ها، قیام خونین حسین بن علی (علیه السلام) امام سوم شیعیان معروف به سیدالشهدا (سرور كشته شدگان در راه خدا) است.در سال 61 هجری پس از مرگ معاویه و روی كار آمدن یزید كه مردی بی‌قید و ضد اسلام بود،‌ حسین (ع) علیه او قیام و از مدینه به مكه و از آنجا به سوی مقر سابق پدرش، شهر كوفه در عراق حركت كرد.

در آنجا بسیاری از كوفیان چشم‌انتظار او بودند اما پس از نزدیك شدن امام به كوفه عمال اموی راه او را سد كرده و او را به قبول بیعت یبا یزید مجبور ساختند. لیكن ایشان بیعت با یزید را به عنوان محو اسلام دانسته و از آن سر باز زدند.برخی هواداران ایشان كه در كوفه بودند از سپاه اموی ترسیده و از یاری او و یاران اندكش منصرف شدند. با این حال امام حسین (علیه السلام) توانست با شجاعت تمام در صحرای كربلا با كفر یزیدی و ایادی او روبرو شد و با آنان به جنگ پرداخت.

هر چند این قیام منجر به شهادت او، فرزندان و یارانش شد و تمام بازماندگان كاروان ایشان را به اسارت رفتند اما حسین بن علی (علیه السلام) توانست با این قیام حقانیت خود و مكتبش را عیان كرد و بذر قیام‌های بزرگی را در جامعه شیعی و اسلامی كاشت.

امروزه شیعیان با اشاره علمای دینی خود، پس از 14 قرن، هنوز این قیام را قدر می‌دانند و همه ساله در دهه محرم در سال‌روز این واقعه با آئین‌های ویژه‌ای عزاداری به‌پا كرده و فرهنگ این قیام را زنده نگه می‌دارند.

قیام توابین

در سال 64 هجری، پس از شهادت حسین بن علی (ع) و یارانش در واقعه كربلا، گروهی از شیعیان شهر كوفه كه از یاری نكردن وی سخت پشیمان شده بودند، گردهم آمدند و خود را توابین نامیدند.آنان در نهایت به رهبری سلیمان بن صرد خزایی، به خونخواهی او و یارانش علیه خاندان اموی قیام كرده و كوفه را تصرف كردند.این قیام پرشور خون تازه‌ای در كالبد جامعه شیعی جاری ساخت و به آنها مجال اعلام وجود داد.

قیام مختار

در سال 66 هجری، مختار بن ابوعبیده ثقفی، با جلب حمایت محمد حنفیه، فرزند امام علی (ع)‌ شیعیان را گرد خود جمع كرد و دست به قیام زد.وی مردم را به پیروی از قرآن و سنت پیامبر (ص) و خونخواهی امام حسین (ع) و دفاع از ضعفا و مظلومین فراخواند و علاوه بر حمایت مردم كوفه و توابین، پشتیبانی موالی ــ بردگان آزاد شده ایرانی ــ را نیز كه در حقیقت در زمره عفاو ستمدیدگان به‌شمار می‌رفتند، به دست آورد.وی در این قیام موفق شد تا كوفه و سپس تمامی عراق را تسخیر كرده تمام قاتلان امام حسین (علیه السلام) و یارانش را دستگیر و مجازات كند؛ اما در نهایت در پی خیانت برخی بزرگان كوفه، به دست سپاهیان اموی شكست خورده و همراه جمع كثیری از پیروانش كشته شد.

قیام زید بن علی بن حسین (ع)

زید بن علی، نوه امام حسین (ع) فردی شجاع و سخنور بود. او در عین حال اهل علم و معرفت بود چنانكه هم‌اكنون، 17 كتاب در موضوعات فقهی و دینی و قرآنی به او منسوب است. او با قیام خود می‌خواست كه قاتلان امام حسین (ع) و یارانش را دستگیر و مجازات كند.این قیام بعدها به نهضت كیسانیه مشهور شد. بعد از چندی جمعی از كوفیان را به قیام علیه امویان دعوت كرد. سرانجام در سال 122 هجری در پی مخالفت‌های علنی خود به خونخواهی جدش امام حسین (ع) و علیه هشام بن عبدالملك، خلیفه اموی قیام كرد و در جنگ با حكم بن صلت، به شهادت رسید.

قیام یحیی بن یزید

در سال 125 هجری، یحیی، پسر زید در خراسان بر علیه حكومت اموی قیام كرد. این قیام با همراهی گروهی از شیعیان ایرانی خراسان و گروهی از هواداران كوفی یحیی، صورت گرفت كه حجاج و دیگر امرای اموی عراق، آنها را به خراسان تبعید كرده بودند.این قیام نیز منجر به شهادت یحیی و جمعی از یارانش شد.این خون‌ها و جان‌های فدا شده برای مكتب تشیع علوی بود كه در طول تاریخ، حیات این مكتب را منجر شد و آن را به اثبات رسانید.



،
نوشته شده در تاریخ جمعه 15 خرداد 1394 توسط عبرات

کلیه حقوق این وبلاگ برای شبیر محفوظ است و هر گونه کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز است